Antik Çağda Ölü Gömme ile İlgili Terimler | Define işaretleri ve anlamları
  • Hoş Geldin Ya Şehr-î Ramazan

Antik Çağda Ölü Gömme ile İlgili Terimler

GÜLBAHÇELi

USTA
Super Moderatör
Katılım
5 Şubat 2021
Mesajlar
1,620
Beğeni
4,651
Puanları
113
Antik Çağda Ölü Gömme ile İlgili Terimler


Abaton- Heroon: Öldükten sonra tanrılaştırılmış ya da yarı tanrılaştırılmış olan, daha çok “kent kurucu”
kişilerin girişe kapalı olan kutsallaştırılmış mezar alanı.


Alabastron: Sıklıkla alabasterden yapılan ve parfüm için kullanılan kulpsuz vazo

Amphora: Özellikle şarap ya da yağ olmak üzere sıvıları taşımak ve depolamak için kullanılan iki kulplu kap,

Anthesteria: anthesterion ayında (şubattan marta kadar) düzenlenen yıllık festival

Aoros: genç ölen kişi

Aponimma: muhtemelen cenaze sonrasında mezara bir suyolu kazma ile gerçekleştirilen suyla ilgili bir tören

Ardanion: ölünün evinin dışına konulan bir kase su

Arkosolium : (lat.Arcus:kemer, solium: taht mezar) özellikle katakomblarda bulunan mezar biçimi,
üstü kemerli mezar

Aryballos: Yağ, koku ve benzeri şeyler için kullanılan küçük küresel bir kap

Ataphos: gömülmeden bırakılan kişi

Autocheir: intihar

Barathron: Atina’da lanetlenmiş suçluların cesetlerinin atıldığı çukur

Biaiothanatos: intihar ya da katil (yazıda ‘şiddetli bir ölüme sebep olan kişi’)

Bomos : Kurban sunağı

Bomos: kaide, sunak; nekropolis yazıtlarında lahitlerin konduğu kaide olarak geçer

Choai: ölüye sunulan içecek

Chous: çok genç bir çocuğun mezarına konulan küçük bir testi

chytroi (çanaklar) adı verilen üçüncü günde ölünün mezarlığı terk ettiği ve eski evlerini ziyaret ettiği
düşünülmesi.

Çanaklar mezarlara konan meyveleri içermektedir.

Cippus : Bir mezarı veya mezarlık sınırını belirleyen, ucu sivriltilmiş taş ya da ahşap bir işarettir ki,
bu mezarın kendiside olabilir. Arkeolojide, içine kül konulmayan mezar veya mezar üstüne yerleştirilen
çeşitli şekildeki taslardır.

Columbarium: içine urnelerin yerleştirildiği nişler.
Mezar odalarının duvarları içine veya kayaların yüzeyine açılarak vücuda getirilen mezarlıklardır.

Daimon: Doğaüstü varlık. Bazen de ölüye öteki dünya yolunda rehberlik eden rehber ruh

Danake: (aynı zamanda naulon) Ölüyü taşımakla görevli Charon için kayık ücreti


Demetrioi: orijinal olarak ölüler için genel kullanılmış bir kelime.
Muhtemelen Eleusis’teki Demeter’in gizemine giren kişiler için ayrılmış bir terim olabilir.

Demosion Sema: “İnsanların Mezarı”. Atina’nın batı yakasında Dipylon Kapısından Akademi’ye
doğru giden büyük tören yolu

Deuteropotmos: (aynı zamanda hysteropotmos) : ölü olarak ilan edildikten sonra tekrar canlanan kişi
( ‘iki kadere sahip’ ya da ‘ikinci kaderli’ )

Dexiosis: Yunan sanatında el sıkışmanın modern bir gösterimidir. Hades’te tekrar birleşmeyi tasvir
ettiği düşünülmektedir.

Diobletos (aynı zamanda makarites) :kahramanlaştırılmış ya da yakın zamanda ölmüş kişilere
özel olarak kullanılan bir kelime (yazıda ‘kutsanmış’)

Dromos: Mezar yapılarında mezara geçisi sağlayan dar uzun geçide verilen ad

Eidolon: ölmüş kişinin dünya üzerinde, rüyalarda ya da Hades’deki bir görüntüsü

Ekei: Ölülerin dünyası

Ekphora: ölü bedeninin gömülmek üzere mezarlığa taşınması

Enagismata: ölüye sunulan yiyecek ya da daha genel olarak ölü için sunulan besin

Enata: (aynı zamanda ennata) : ölü ya da gömüden sonraki dokuzuncu günde gerçekleştirilen ayin

Enchtristia: Cenazede çanak ya da chytra kullanmakla görevli kadını tarif için kullanılan kelime

Endyma: Bir kefen

Eniausia: yıllık gerçekleştirilen ayinler

Enthade: yasayanların dünyası

Epiblema: Kefenin üzerine sarılan gevsek bir örtü

Epikedeion: Mersiye ya da ağıt

Erion: Cenaze höyüğü: bir aile mezar alanı

Exegetai: Katliam ya da intihar gibi durumlarda ortaya çıkan ölü kirliliği üzerine öğüt veren
kutsal kanun yorumlayıcıları veya açıklayıcıları

Genesia : ölünün onuruna düzenlenen yıllık festival.

Geras thanonton : ölünün ayrıcalığı ya da onunla bağlantılı şey

Goös: Ölünün yakınları tarafından söylenen doğaçlama ağıt

Haimakouriai: ölü için kan sunmak

Hero: Öldükten sonra tanrılaştırılmış ya da yarı tanrılaştırılmış kahraman

Heroon: Bir kahramanın gömülü olduğu düşünülen noktanın üzerine yapılan tapınak

Heroon: kahraman kültü için yapılan küçük kült merkezi ya da mezar yapısı

Holokutomata: tümüyle yakılmış sunular

Hydria: Su taşımak için kullanılan üç kulplu oval gövdeli ve düz omuzlu kap,

Hypogeum:: Yeraltı mezarı

Kallysmata: ölünün evinden alınmış mezarın üzerine konulan süprüntüler

Kaneon: (aynı zamanda kanoun, kaniskion) ölüye hediyeleri taşımak için kullanılan yuvarlak sepet

Katabasis: bir yasayan ya da kutsal varlıkla yeraltına inmek, böyle bir inisin tanımlanması

Katadesmos: Mezarın içine yerleştirilen ve yasayanları bir büyü ile bağlamayı amaçlayan kursun bir tablet

Kathedra: yas tutanların, yasının bittiğini belirleyen tören. Bu törende akrabalar yatmak yerine otururlar.

Kedeia: Cenaze töreni
 

Necat.

Emektar
Forum Düzeni
Admin
Katılım
26 Mart 2018
Mesajlar
3,020
Beğeni
9,503
Puanları
113
Yaş
60
Konum
Ankara
Bunların bazı uygulamaları farklı şekillerde halen uygulanmakta. İnsanoğlu eski uygarlıkların bazı ritüellerinden halen kurtulamamış.
 

GÜLBAHÇELi

USTA
Super Moderatör
Katılım
5 Şubat 2021
Mesajlar
1,620
Beğeni
4,651
Puanları
113
Bunların bazı uygulamaları farklı şekillerde halen uygulanmakta. İnsanoğlu eski uygarlıkların bazı ritüellerinden halen kurtulamamış.
doğru gurban eski alışkanlıklar eder gelenek ve göröneklerden kolay kurtulunmuyor her millet eskileri devam ettiriyor mesela bizim millet hala eski şamaniz adetlerini doğruymuş gibi devam edenler var buda bilgisizlikten çan çıkar huy çıkmazmış derler 😁 😉
 

Necat.

Emektar
Forum Düzeni
Admin
Katılım
26 Mart 2018
Mesajlar
3,020
Beğeni
9,503
Puanları
113
Yaş
60
Konum
Ankara
ALLAH CC rahmet etsin demek cokmu zor
eskiden anadolu uygarliklarinda olen onemli kisilerin mezarlari insanlar tarafindan ziyaret edilir ve kendi memleketlerinden getirdikleri toprak meftanin mezarina eklenirmis.hatta bazi krallarin mezarlari kücük birer dag kadar olurmus.sozun ozu, topragi bol olan insanin, hayatinda onemli isler yapmis takdire sayan bir muhterem oldugu anlasilirmis.iste bu soz de gunumuze kadar yasatilmis bir iyi dilek temennisi olarak dillere pelesenk edilmistir
Açıklaması bu şekilde olabilir. Yani söyleniş amacında bir kötü niyet yok. Zaten müslümanlarda pek söylenen bir söz değildir. Bizde klasik olarak Allah rahmet eylesin denir, mekanı cennet olsun denir. Mesela mezarın ayak ucuna hayvanların su içmesi için yapılan tasın sunu çanağına benzemediğini kim söyleyebilir, veya mezara çiçek bırakmanın dini bir kaynağı yok (sakıncası da yok) ama yapılıyor.
 
Üst